O programie Destination Imagination
DI uczy przede wszystkim kreatywnego rozwiązywania problemów, tworzenia innowacji, pracy zespołowej podczas podejmowania ekscytujących wyzwań, zarządzania czasem, zasobami ludzkimi, materiałami, finansami i pomysłami. Uczy także umiejętności skutecznej komunikacji i prezentacji wytworów własnej pracy oraz pracy zespołu.
DI bazuje na koncepcji myślenia rozbieżnego (dywergencyjnego) zakładającego, że istnieje więcej niż jedna droga do rozwiązania problemu. Program zachęca dzieci i młodzież do podejmowania procesu tworzenia – w oparciu o własne mocne strony. Pozwala odkrywać różnorodne uzdolnienia, przełamywać bariery, kształtować motywację wewnętrzną i zwiększać poczucie własnej wartości.
Destination Imagination stawia przed uczestnikami projekty zespołowe, które wyzwalają ducha odkrywczości i samodzielności, zachęcają do zdobywania nowych umiejętności i zainteresowań oraz kreują poczucie odpowiedzialności wobec innych. Dzieje się tak, ponieważ w naszym Programie dzieci i młodzież rozwiązują Wyzwania samodzielnie. (źródło: kreatywnosc.pl)
Historia Destination Imagination w Aktywnej Małej Szkole
Do programu Destination Imagination nasza szkoła przystąpiła w 2017 roku. Wtedy powstała nasza pierwsza drużyna, tworzona przez uczniów z klasy II. Drużyna o nazwie „Orbitki” kilka miesięcy pracowała nad stworzeniem rozwiązania w wyzwaniu artystycznym, aby móc zaprezentować efekty swojej pracy w marcu podczas Ogólnopolskiej Olimpiady Kreatywności.
Kolejny rok to już trójka trenerów w naszej szkole, dwie drużyny, z których jedna pracowała nad Wyzwaniem Technicznym (Arca 7), a druga nad Wyzwaniem Artystycznym (Orbitki).
I kolejna olimpiada zakończona ogromnym sukcesem – obydwie nasze drużyny stanęły na podium zwycięskich drużyn w swoich kategoriach wiekowych i w swoich wyzwaniach.
Rok 2020 to rok pandemii i mimo, iż od września dwie drużyny przygotowywały się w szkole do prezentacji swoich rozwiązań, tym razem w wyzwaniach konstrukcyjnym (SIX UP) i artystycznym (Orbitki Powracają) , obie drużyny wraz z trenerami stanęły przed całkiem nowym wyzwaniem: wszystkie swoje rozwiązania należało przedstawić w formie filmu.
Pomimo takiej drastycznej zmiany zasad nasze drużyny nie poddały się i wzięły udział w Wirtualnej Olimpiadzie Kreatywności.
Uzyskaliśmy już trzy tytuły Szkoły Kreatywności i Innowacji w roku 2018, 2019 i 2020.
Co daje dzieciom i nauczycielom praca nad wyzwaniem?
Dzieci uczą się przede wszystkim współpracy w zespole, gdzie ważne jest „nasze”, a nie „moje”, gdzie jakość współpracy warunkuje sukces procesu. Nasi uczniowie przekonują się na własnej skórze, że nie jest to praca łatwa, uczą się pokonywania niechęci, swoich barier, odwagi w łamaniu schematów.
Nauczyciele uczą się mądrego kierowania pracą zespołu, nie narzucania swoich rozwiązań, cierpliwości i akceptacji. Stają się mentorem i wsparciem, przyjacielem i cieniem drużyny. Nie decydują o stosowanych przez drużynę rozwiązaniach, ale uczestniczą w procesie tworzenia jako niezawodne wsparcie.
Nasz największy sukces
Dla drużyny: dotrwanie zawsze do końca, wspólne świętowanie po zakończeniu procesu pracy nad wyzwaniem i po prezentacji wyników współpracy.
Dla trenera: gdy po zakończeniu olimpiady drużyna przychodzi i prosi o więcej 🙂