Destination Imagination, czyli kreatywność podstawą pracy w Aktywnej Małej Szkole

O programie Destination Imagination

DI uczy przede wszystkim kreatywnego rozwiązywania problemów, tworzenia innowacji, pracy zespołowej podczas podejmowania ekscytujących wyzwań, zarządzania czasem, zasobami ludzkimi, materiałami, finansami i pomysłami. Uczy także umiejętności skutecznej komunikacji i prezentacji wytworów własnej pracy oraz pracy zespołu.

DI bazuje na koncepcji myślenia rozbieżnego (dywergencyjnego) zakładającego, że istnieje więcej niż jedna droga do rozwiązania problemu. Program zachęca dzieci i młodzież do podejmowania procesu tworzenia – w oparciu o własne mocne strony. Pozwala odkrywać różnorodne uzdolnienia, przełamywać bariery, kształtować motywację wewnętrzną i zwiększać poczucie własnej wartości.

Destination Imagination stawia przed uczestnikami projekty zespołowe, które wyzwalają ducha odkrywczości i samodzielności, zachęcają do zdobywania nowych umiejętności i zainteresowań oraz kreują poczucie odpowiedzialności wobec innych. Dzieje się tak, ponieważ w naszym Programie dzieci i młodzież rozwiązują Wyzwania samodzielnie. (źródło: kreatywnosc.pl

Historia Destination Imagination w Aktywnej Małej Szkole

Do programu Destination Imagination nasza szkoła przystąpiła w 2017 roku. Wtedy  powstała nasza pierwsza drużyna, tworzona przez uczniów z klasy II. Drużyna o nazwie „Orbitki” kilka miesięcy pracowała nad stworzeniem rozwiązania w wyzwaniu artystycznym, aby móc zaprezentować efekty swojej pracy w marcu podczas Ogólnopolskiej Olimpiady Kreatywności. 

Kolejny rok to już trójka trenerów w naszej szkole, dwie drużyny, z których jedna pracowała nad Wyzwaniem Technicznym (Arca 7), a druga nad Wyzwaniem Artystycznym (Orbitki).

I kolejna olimpiada zakończona ogromnym sukcesem – obydwie nasze drużyny stanęły na podium zwycięskich drużyn w swoich kategoriach wiekowych i w swoich wyzwaniach. 

Rok 2020 to rok pandemii i mimo, iż od września dwie drużyny przygotowywały się w szkole do prezentacji swoich rozwiązań, tym razem w wyzwaniach konstrukcyjnym (SIX UP)  i artystycznym (Orbitki Powracają) , obie drużyny wraz z trenerami stanęły przed całkiem nowym wyzwaniem: wszystkie swoje rozwiązania należało przedstawić w formie filmu.

Pomimo takiej drastycznej zmiany zasad nasze drużyny nie poddały się i wzięły udział w Wirtualnej Olimpiadzie Kreatywności.

Uzyskaliśmy już trzy tytuły Szkoły Kreatywności i Innowacji w roku 2018, 2019 i 2020.

Co daje dzieciom i nauczycielom  praca nad wyzwaniem?

Dzieci uczą się przede wszystkim współpracy w zespole, gdzie ważne jest „nasze”, a nie „moje”, gdzie jakość współpracy warunkuje sukces procesu. Nasi uczniowie przekonują się na własnej skórze, że nie jest to praca łatwa, uczą się pokonywania niechęci, swoich barier, odwagi w łamaniu schematów.

Nauczyciele uczą się mądrego kierowania pracą zespołu, nie narzucania swoich rozwiązań, cierpliwości i akceptacji. Stają się mentorem i wsparciem, przyjacielem i cieniem drużyny. Nie decydują o stosowanych przez drużynę rozwiązaniach, ale uczestniczą w procesie tworzenia jako niezawodne wsparcie. 

Nasz największy sukces


Dla drużyny: dotrwanie zawsze do końca, wspólne świętowanie po zakończeniu procesu pracy nad wyzwaniem i po prezentacji wyników współpracy. 

Dla trenera: gdy po zakończeniu olimpiady drużyna przychodzi i prosi o więcej 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.